آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت دوازدهم: آموزش Timer ها و انواع تایمرها در پی ال سی S7-300 زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 16 آذر 1397چاپ
اشتراک گذاری:
آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت دوازدهم: آموزش Timer ها و انواع تایمرها در پی ال سی S7-300 زیمنس

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه عملکرد تایمرها که یکی از پر استفاده ترین المان ها در برنامه نویسی PLC ها است آشنا خواهید شد و انواع تایمرهای موجود در پی ال سی S7-300 زیمنس را بررسی خواهیم کرد.

 

در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس تایمرها چند نوع مختلف دارند که شامل:

  • تایمر S_PULSE
  • تایمر S_PEXT
  • تایمر S_ODT
  • تایمر S_ODTS
  • تایمر S_OFFDT

 

می باشند که هر کدام از تایمرهای بالا ویژگی ها و عملکرد مخصوص خود را دارد و هر یک برای وظیفه ای خاص مناسب هستند.

در ادامه این قسمت تایمرهای پرکاربرد و پر استفاده در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس را بررسی کرده و همراه با مثال های کاربردی نحوه عملکرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

تایمر S_PEXT: این تایمر به این صورت عمل می کند که مدت زمان مشخص شده را صبر کرده و سپس متوقف می شود. برای مثال به برنامه نوشته شده در زیر دقت کنید:

 

نمایندگی زیمنس، آموزش Timer ها و انواع تایمرها در پی ال سی S7-300 زیمنس - 01

 

همانطور که در عکس بالا می بینید یک بلوک به نام T1 که تایمر ما از نوع S_PEXT می باشد وجود دارد که دارای پایه های مختلفی با شرح زیر می باشند:

  • TV: از این پایه برای دادن زمان به تایمر با فرمت S5T#3S می باشد که شما 3S آخر آن یعنی  آخر آن یعنی 3 ثانیه و می توانید آن را به مقدار دلخواه تغییر دهید.
  • R: از این بلوک برای ریست کردن تایمر و زمان آن استفاده می شود. که می توانید یک ورودی را به آن متصل کنید و از آن استفاده کنید.
  • BI و BCD: پایه های رجیستر هستند که فعلا نیازی به آن ها نداریم و آن ها را با mw0 و mw1 مقدار دهی می کنیم که رجیسترهای ما می باشند.

 

حال اگر برنامه بالا را اجرا کنید می بینید که خروجی ما 3 ثانیه روشن شده و سپس بعد از 3 ثانیه از کار می افتد.

 

تایمر S_PULSE: این تایمر به این صورت عمل می کند که تا وقتی که ورودی اش فعال باشد آن هم فعال است تا زمانی که مقدار پایه TV آن به اتمام برسد. تنها فرق این تایمر با تایمر S_PEXT این است که تایمر S_PLUS باید ورودی که آن را راه اندازی کرده روشن باشد در غیر این صورت تایمر از کار خواهد افتاد.

 

تایمر S_ODT: این تایمر دارای یک وقفه کوچک درون خود می باشد. نحوه عملکرد این تایمر به این صورت است که وقفه ای که ما برای این تایمر مشخص کرده ایم طی شده سپس آن تایمر خروجی های خود را روشن می کند.

یعنی بعد از زمانی که در پایه TV برایش تعیین کرده ایم خروجی را روشن می کند.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش Timer ها و انواع تایمرها در پی ال سی S7-300 زیمنس - 02

 

همانطور که در شکل بالا مشخص شده است وقتی ورودی i0.0 فعال شود تایمر ما به مدت 5 ثانیه شروع به شمردن کرده و پس از آن خروجی q0.0 را روشن می کند.

 

تایمر S_ODTS: این تایمر نیز مانند تایمر S_ODT می باشد با این تفاوت که در این تایمر اگر ورودی غیرفعال شود زمان سپری شده در تایمر باقی می ماند و وقتی ورودی دوباره فعال شود از ادامه زمان طی شده محاسبه می شود ولی در تایمر S_ODT با غیرفعال شدن ورودی زمان آن نیز ریست شده و با فعال شدن دوباره ورودی زمان آن از اول شروع می شود.

 

تایمر S_OFFDT: این تایمر برعکس تایمرهای ODT و ODTS عمل می کند یعنی با فعال شدن ورودی اتفاقی نمی افتد اما اگر ورودی را غیرفعال کنید مدت زمان پایه TV سپری شده سپس خروجی ها را خاموش می کند.

 

زیمنس کنترل نماینده رسمی تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس آلمان در ایران

 

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.